tirsdag den 8. januar 2013

Overvejelser


Målgruppen er en udfordring, idet der er tale om en "fritidsklub", forstået således at vi går ind og bliver en del af deres fritidsliv. Børnene kan deltage hvis de har lyst, de kan også tage cyklen og køre hjem eller over til en kammerat. Det kræver af os, at vi skal skabe et "værksted", som fanger børnene, er tilpas udfordrende og som er et rum hvor fritidslivet vægtes højt. Hvilke krav stiller det til os som pædagoger, hvilken rolle har vi i børnenes fritidsliv?
"Børn er trætte af overvågning og kontrol, men ikke af kontakt og tæt snak med voksne, da børn på dette alderstrin er præget af stor eftertænksomhed og filosoferen over tilværelsen..." (Froda og Ringsted, 2008, s. 272). Hvordan kan vi være med til at skabe denne tætte kontakt til børnene, denne tillid ved hjælp at vores fælles kreative aktivitet? Hvilke snakke opstår mellem barn - barn og mellem barn - voksen? Det fælles tredje? Hvilke læreprocesser er i gang?
Vi vil gerne fremhæve det æstetiske i processen, og det at skabe flow eller ramme/mulighed for flow. Værkstedsarbejde set i relation til udvikling af personlighed og identitet kan være med til at tilføre et nyt aspekt, ”Nemlig det, at æstetiske aktiviteter… for unge tillægges en særlig betydning for udvikling af egen identitet; en proces der fylder meget for denne aldersgruppe” (Ringsted og Froda, 2008, s. 81). Her henvises desuden til Kirsten Drotner, der har redegjort for sine resultater i bogen: At skabe sig - selv. Ungdom - æstetik - pædagogik (Drotner 1991).En anden vinkel er den miljømæssige, idet vi vælger delvist at benytte genbrugsmaterialer.
Vi forestiller os at have fokus på følgende 3. punkter i vores værkstedsarbejde: 1. Der skal være plads til den unges egne eksperimenter, 2. Vi skal bringe vores viden og erfaring, som pædagog/vejleder med og derved støtte den unge i processen, 3.Vi vil følge deltagerne nøje og have fokus på, hvordan de unge interagerer (forhåbentlig positivt) indbyrdes, under værkstedsarbejdet (Ringsted og Froda, 2008, s. 55).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar