Læringsforudsætninger: Børnene er mellem 10 og 15 år og
går i fritidsklub. De har selv valgt at deltage i aktiviteten – dvs. at
deltager af egen fri vilje, og er motiverede fra start.
Rammefaktorer: Tjæreborg Fritidsklub har været så venlig, at lade os
arbejde med en gruppe børn. Der er tilmeldt ca. 6 børn på hvert hold fordelt på
3 dage – 3 hold i alt. Vi bruger genbrugsmaterialer til fremstilling af tasker
eller penalhus, og ud over at vi selv har indsamlet materialer, så har vi også
opfordret børnene til selv at medbringe materialer. Vi får et rum stillet til
rådighed, hvor vi kan arbejde med projektet. De øvrige børn, som ikke er med i
projektet, må gerne komme og kigge på og stille spørgsmål, og hvis de bliver
inspireret til at deltage, så er vi åbne over for det.
"Klubtilbud
og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge skal i
samarbejde med børnene og de unge skabe aktiviteter og samværsformer, der
fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for
demokrati. Klubtilbud m.v. skal som led heri bidrage til at udvikle børns og
unges evne til at indgå i forpligtende relationer og fællesskaber"
(dagtilbudslovens kapitel 10, § 65).
Gensidig
reflektion - stille spørgsmål til hinanden og få perspektiv på egne erfaringer.
Respekt og tolerance for andres produktion.
Være sammen
om det fælles tredje/den æstetiske virksomhed.
Danne
personlige og brugbare ting af genbrugsmaterialer.
Indhold: Vi starter med en brainstorm og når frem til at vores
projekt skal være: "Fra slikpapir, gamle blade, telefonbøger,
servietter m.m. til sjove mobiltasker, penalhuse, punge m.m.". Vi kontakter Klub Tjæreborg og
laver en aftale med dem. Derefter søger vi inspiration på nettet, i bøger på Kreative
dage – messen i
Fredericia, og sætter os sammen, afprøver teknikken og laver en planche med
nogle modeller, en beskrivelse af projektet og en seddel hvorpå de børnene/de
unge kan tilmelde sig. Så tager vi ned i klubben, taler med personale og
børnene og hænger vores planche op på deres tavle. Efterfølgende er vi i
kontakt med klubben et par gange, for at høre om hvor mange tilmeldte der er
til projektet.
På dag 1
medbringer vi slikpapir, gavepapir, blade, servietter og andet tyndt emballage,
som chips poser og chokoladepapir, selvklæbende og transparent bogbinderplast.
Vi har vores
modeller med, men giver udtryk for at det er til inspiration, og at børnene/de
unge meget gerne må lave deres egne modeller.
Læreprocessen: Vores tanker med projektet er, at vi vil opstille
nogle rammer og præsentere børnene/de unge for en bestemt teknik hvorigennem
det er muligt for dem at udtrykke sig personligt - at udtrykke sig æstetisk.
”Kendskab til og færdighed i det kunstneriske formsprog er nøglen til æstetisk
virksomhed” (Austring og Sørensen, 2006, s. 69). Vi observerer, støtter og
motiverer børnene til at finde deres eget udtryk, indenfor tidens -,
skabelonernes- og materialets rammer.
Vores
projekt/æstetiske praksis rummer både det individuelle og det sociale niveau.
Det individuelle niveau fordi det giver barnet/den unge mulighed for at
eksperimentere med sin egen identitet: aktiviteten indeholder både sjov og
alvor og så stimulerer den nysgerrigheden idet den hele tiden forandrer sig på
trods af de opstillede rammer, som i vores aktivitet er arbejdet med
genbrugsmaterialer og bogbinderplast. Den forandrer sig fordi man undervejs i
processen bliver inspireret/påvirket af de andre deltagere og deres produktion
og spørgsmål (det sociale niveau), og så forandrer den sig, fordi man undervejs
lærer sine egne kompetencer og begrænsninger at kende.
Evaluering: Et vellykket forløb :) Alle de
tilmeldte børn/unge deltog og fik et færdigt produkt ud af det. Dertil var der
flere som hoppede med på aktiviteten undervejs, idet de startede som
tilskuere og selv fik lyst til at deltage. De fleste var motiverede
og engagerede igennem hele forløbet, og de fik udviklet flere af deres
kompetancer i forhold til bl.a. finmotorik, kreativitet og tålmodighed
overfor andre, men især dem selv. Vi vurderer at flere af børnene/de unge fik
styrket deres selvværd: gik fra at være opgivende eller usikre på deres kunnen,
til at være opslugte af processen og så alligevel mestre det.
De arbejdede
på tværs af køn og alder, kom med input, spørgsmål og opmuntring til
hinanden og vi vurderer at det sociale samspil og de gensidige reflektioner var
med til at styrke deres æstetiske læreproces.
Ved hjælp af
vores metakommunikationsevne kunne vi aflæse på børnenes/de unges mimik, at de
var glade for og stolte af deres produktion.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar